Kojsói-havas túra

2020.02.22.

Ismét egy szép az évszakhoz képest meleg napnak néztünk elébe, s bár eléggé erős szelet ígértek, ez nem tántorított bennünket vissza, hogy a Kelet-Felvidék egyik legszebb körpanorámáját nyújtó 1246 métert magas Kojsói-havasra csúcsára tegyünk kirándulást. A Kassától mintegy 20 kilométerre fekvő Aranyida településre mentünk, amely ma már inkább üdülőhely, a korábban szebb napot is megélt, a vasérc bányászatáról híres falu. Egy nagy kiépített parkolóban hagytuk buszunkat, s innen indultunk a könnyűnek ígérkező túrára. Hol lassabban, hol merészebben emelkedve indultunk el a csúcson lévő meteorológiai állomáshoz vezető kövezett úton, majd letértünk a jelzett turistaútra. A Golgota-nyeregben van a nagy felvonó felső állomása, sajnos olyan kevés hó volt, hogy nem működött, bár ahogy elnéztük az állapotát, nem tudni mikor volt utoljára használatban.

Innen már csak egy karnyújtásnyira van a csúcs, ahol eléggé erős szél fújt. Nem is igen akarózott sokáig ott maradni, pedig páratlan kilátás nyílt a környékre. a mintegy 75 kilométerre lévő Magas-Tátra hósipkás csúcsai felemelő érzést adott az embernek. Minden irányban jó messzire el lehet látni. Egy apró érdekesség a közel múltból, az Első Bécsi döntés értelmében 1938-ban vissza kapott területeknek itt a csúcson volt a határa. Gyors csúcsfotó és indultunk is a közelben lévő Erika menedékházhoz, ahol bizony jól esett egy meleg káposztaleves. Innen jó másfél órai séta után értünk le a buszunkhoz. Megfáradtan, de élményekkel telve indultunk haza. A túrán 15.5 kilométert mentünk és valamivel több, mint 600 méter szintemelkedést tudtunk magunk mögött.